Špeciálny pedagóg
Mgr. Jana Habajová- školský špeciálny pedagóg pre ročníky 5.-9.
Konzultačné hodiny:
- pondelok – piatok: 7.30 – 8.00 hod. | 12.45 – 14.00 hod.
Mgr. Hedviga Kubicsková – školský špeciálny pedagóg pre ročníky 1.-4.
Konzultačné hodiny:
- pondelok – piatok: 8.00 – 13.00 hod.
Kto je školský špeciálny pedagóg?
Je to odborný zamestnanec školy, ktorý sa venuje žiakom so špeciálnymi výchovno- vzdelávacími potrebami / ďalej len žiaci so ŠVVP/. Sú to žiaci so zmyslovým, telesným, mentálnym, psychickým handicapom, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s poruchami učenia a správania.
Akú úlohu má školský špeciálny pedagóg?
- priamo sa podieľa na výchove a vzdelávaní žiakov so ŠVVP, ktorí sú na škole individuálne začlenení
- uskutočňuje individuálne špeciálno-pedagogické cvičenia zamerané na zmiernenie negatívneho vplyvu vývinových porúch učenia na rozvoj žiaka vo výchovnom – vyučovacom procese
- v spolupráci s triednym učiteľom a vyučujúcimi sa podieľa na vypracovávaní individuálneho výchovno-vzdelávacieho plánu pre začlenených žiakov
- sleduje psychický vývin žiaka so ŠVVP a sociálne vzťahy v triede a podľa potreby v spolupráci s ostatnými členmi realizačného tímu (s učiteľmi, so školským psychológom, výchovným poradcom, asistentom učiteľa), uskutočňuje potrebné intervencie
- poskytuje zákonným zástupcom žiakov a pedagógom konzultačné a poradenské služby
- v spolupráci s triednym učiteľom sa podieľa na hodnotení a klasifikácii žiakov, pričom vychádza z Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami na ZŠ
- spolupracuje s poradenskými inštitúciami – s centrami špeciálno-pedagogického poradenstva , s centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a detským integračným centrom
Čo je individuálne začlenenie?
Znamená včlenenie, zaradenie žiaka so ŠVVP do bežnej triedy na základnej škole. Môže sa uskutočniť až po psychologickom, resp. špeciálno-pedagogickom vyšetrení v školských poradenských zariadeniach, kde na základe výsledkov odborníci navrhnú začlenenie.
Na základe písomnej žiadosti zákonných zástupcov žiaka o individuálne začlenenie , písomného vyjadrenia poradenského zariadenia a súhlasu riaditeľa školy je žiak evidovaný ako individuálne začlenený. Následne sa s diagnózou a prognózou žiaka oboznámia všetci kompetentní vyučujúci. Úlohou triednych učiteľov a špeciálneho pedagóga je vypracovať pre žiaka Individuálny vzdelávací program, podľa ktorého je žiak vzdelávaný. Hodnotenie individuálne začlenených žiakov je v súlade s Metodickými pokynmi, ktoré vydalo Ministerstvo školstva SR.
Najčastejšou príčinou individuálneho začlenenia žiaka na škole sú vývinové poruchy učenia, narušená komunikačná schopnosť, porucha aktivity a pozornosti, poruchy správania a ľahké mentálne postihnutie.
Vývinové poruchy učenia
Dyslexia
– ťažkosti pri osvojovaní si jazyka a jazykových procesov, ktoré sa prejavujú ako problematické písanie a čítanie. Dyslektické dieťa číta buď veľmi pomaly, hláskuje slová, zamieňa si tvarovo podobné písmenká (p, b, d), zvukovo podobné písmenká (k, t, m, n), alebo číta veľmi rýchlo a domýšľa si slová. Často sa stáva, že písmenka v slove vynechá alebo naopak nejaké pridá, čím slová značne komolí. Pri dyslektikoch si treba dať pozor, lebo zvyknú „oklamať nepriateľa“ tým, že sa text naučia naspamäť a keď ho „čítajú“ bezchybne, tak ho vlastne hovoria spamäti. Dieťa s dyslexiou píše normálne, písmo nemá špecifické črty, len vynecháva alebo pridáva v slovách písmená, tak ako pri čítaní. Miesto slniečko napíše sliečko, bábätko-bobätko, kamienok-kaniemok … atď.
Dysgrafia
– ťažkosti s písaním, postihnutá je hlavne oblasť čitateľnosti a úpravy písomného prejavu. Dieťa s dysgrafiou vynakladá veľké úsilie pri písaní, dlho mu to trvá, ťažko si vybavuje tvar písmen (aj vo vyšších ročníkoch), písmená v slove sú nerovnaké, kostrbaté, rôznej veľkosti, slovo je ťažko – často až úplne nečitateľné, dieťa často škrtá.
Dysortografia
– prejavuje sa hlavne v oblastiach aplikácie a osvojovania si gramatických pravidiel. Dieťa s dysortografiou často bezchybne ovláda pravidlá gramatiky, ale nie je schopné ich aplikovať pri písomnom prejave. Vo veľkom množstve sa vyskytuje zamieňanie y/i, dieťa nerozlišuje tvrdé a mäkké spoluhlásky (dy/di, ty/ti, ny/ni, ly/li), dlhé a krátke samohlásky (a/á, e/é …) nepoužíva interpunkciu, píše slová spolu (nastole, vmeste, povedalami…atď. ).
Dyskalkúlia
– ťažkosti pri osvojovaní si a aplikácii matematických operácii, postupov. Je viac druhov tejto poruchy, avšak vo všeobecnosti dieťa s dyskalkúliou môže mať problémy hlavne s chápaním matematických pojmov a pri chápaní a aplikácii matematických operácii, teda do vyšších ročníkov si počíta na prstoch pri rátaní, ľahšie príklady rieši spamäti a keď pamäť zlyhá, spraví banálnu chybu. Dieťa má problém s číselným radom, mýli si menšie a väčšie čísla (8 je menej ako 5 … atď.), ťažkosti pri volení správnej matematickej operácie (5…3 = 2 – zvyčajne sa nevie rozhodnúť pre konkrétnu operáciu), problém pri písaním diktovaných číslic jednomiestnych aj viacmiestnych, ťažkosti pri rysovaní, rozoznávaní geometrických tvarov.
Dyspraxia
– ťažkosti s koordináciou, osvojovaní, plánovaním a vykonávaním voľných pohybov.
Dysmúzia
– neschopnosť osvojenia si hudobných znalostí
Dyspinxia
– veľmi nízka úroveň kresby, dieťa nie je schopné svoje predstavy znázorniť kresbou, má ťažkosti pri používaní kresliacich nástrojov.