Špeciálny pedagóg
Mgr. Jana Kondelčíková – školský špeciálny pedagóg pre ročníky 5.-9.
- mail: kondelcikovaj@gmail.com
Konzultačné hodiny:
- pondelok – piatok: 7.30 – 8.00 hod. | 12.45 – 14.00 hod.
Mgr. Hedviga Kubicsková – školský špeciálny pedagóg pre ročníky 1.-4.
Konzultačné hodiny:
- pondelok – piatok: 8.00 – 13.00 hod.
Kto je školský špeciálny pedagóg?
Školský špeciálny pedagóg je pedagogický zamestnanec školy, ktorý sa venuje žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) a žiakom, ktorým sú poskytované podporné opatrenia a potrebujú individuálny prístup. Primárne ide o žiakov so zmyslovým, telesným, mentálnym, psychickým handicapom, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s poruchami učenia a správania.
Akú úlohu má školský špeciálny pedagóg?
- Práca so žiakmi
Jeho hlavnou úlohou je práca so žiakmi so špeciálnymi vzdelávacími potrebami. Títo žiaci prichádzajú do učebne špeciálneho pedagóga na individuálne intervencie podľa vopred stanoveného rozvrhu v rozpätí 1 – 2 vyučovacích hodín týždenne – podľa individuálnych potrieb konkrétneho žiaka.
Na hodine sa venujeme rozvíjaniu tej kognitívnej funkcii, ktorú predchádzajúce diagnostické vyšetrenia odhalili ako problémovú či oslabenú. Časť hodiny je možné využiť aj na objasnenie učiva špeciálno-pedagogickými metódami, ktoré sa dieťaťu na vyučovaní nepodarilo obsiahnuť, prípadne, ak je potrebné, znovu vysvetlíme a zopakujeme učivo.
Pri práci využívame odborné metódy, pracovné listy, špeciálne hry a cvičenia a pomôcky vyvinuté pre deti so špeciálnymi potrebami, rôzne edukačné programy. Dodržiavame zásady špeciálno-pedagogickej intervencie.
Dôležitou súčasťou špeciálno-pedagogickej intervencie sú rozhovory so žiakom, ktoré majú posilniť sebadôveru dieťaťa a stimulovať jeho aktivitu a snahu a súčasne ho motivovať do ďalšej práce.
Snažíme sa, aby sa žiakom darilo v učení, aby zažívali úspech v kolektíve spolužiakov a mali radosť zo školskej práce. Chceme, aby sa v škole dobre cítili a vyrástli z nich plnohodnotné harmonické osobnosti, ktoré budú v dospelom živote úspešné.
2. Práca s rodičmi
Termín konzultácie so špeciálnym pedagógom je možné dohodnúť si podľa potreby. Témou takýchto stretnutí býva vzájomná výmena skúseností a hľadanie spoločného postupu pri pôsobení na dieťa, aby sme mu pomohli zdolávať prekážky a napredovať.
Dôležitou súčasťou spolupráce s rodičom je aj kompletizácia povinnej dokumentácie, posilnenie sebavedomia a kompetencií rodiča v jeho náročnej úlohe podporovať vzdelávanie dieťaťa s podpornými opatreniami či so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
3. Spolupráca so školským psychológom, učiteľmi, pedagogickými asistentmi a výchovným poradcom
Školský špeciálny pedagóg je poradcom a pomocníkom pedagogických asistentov, triednych i predmetových učiteľov pri vzdelávaní žiakov s podpornými opatreniami a so ŠVVP. V spolupráci s učiteľmi vytvára Individuálny vzdelávací program, do ktorého sa premietajú špecifické potreby žiaka vyplývajúce z jeho diagnózy a priebežne s nimi konzultuje prípadné zmeny v ňom.
Spolupráca s výchovným poradcom sa zameriava najmä na absolvovanie celoštátneho testovania deviatakov a ich umiestnenie na primeraný typ strednej školy.
Školský špeciálny pedagóg sa podieľa na výchove a vzdelávaní žiakov a aktívne spolupracuje pri vypracovávaní Individuálneho vzdelávacieho programu. V procese vyučovania poskytuje žiakovi individuálne špeciálno-pedagogické, terapeutické a rehabilitačné služby. Poskytuje konzultácie, rady a informácie ostatným odborným a pedagogickým zamestnancom školy i rodičom žiaka. Podľa potreby pracuje s poradenskými zariadeniami, predovšetkým s CPP, CŠPP, prípadne s lekármi a odborníkmi z iných oblastí.
Priestory a pomôcky využívané počas intervencií u školského špeciálneho pedagóga spĺňajú potrebné kritériá.
Špeciálno-pedagogické učebne sú priestranné, svetlé a snažíme sa, aby boli v čo najväčšej miere nerušené vonkajšími vplyvmi. Učebne sú vybavené manipulačnými, reedukačnými, kompenzačnými, rozvíjajúcimi a rehabilitačnými pomôckami, ktoré využívame v závislosti od individuálnych potrieb konkrétnych žiakov.
Medzi naše pomôcky patria:
- čitateľské tabuľky, didaktické pomôcky, pomôcky na rozvoj kognitívnych oblastí, pozornosti, …
- pomôcky na rozvoj jemnej a hrubej motoriky, na rozvoj slovnej zásoby, pozornosti a korekciu vývinových porúch učenia,
- obrázkové a metodické materiály na podporu prirodzeného vývinu reči, nástenky s gramatickými pravidlami, programy na PC,
- pomôcky na relaxáciu a uvoľnenie žiakov ako napríklad závesné terapeutické hojdačky, vaky na relaxáciu, koberec s vankúšmi, špeciálna relaxačná hudba a svetelný projektor.
Prvého septembra 2023 vstúpil do platnosti Katalóg podporných opatrení. Katalóg podporných opatrení špecifikuje podporné opatrenia vo výchove a vzdelávaní poskytované školou alebo školským zariadením, ktoré sú potrebné na to, aby sa dieťa alebo žiak mohli plnohodnotne zapájať do výchovy a vzdelávania a rozvíjať svoje vedomosti, zručnosti a schopnosti.
Čo sú podporné opatrenia a ako o ne požiadať?
Podporné opatrenia predstavujú opatrenia – pomoc žiakom, ktorá je potrebná, aby sa žiak mohol vzdelávať podľa svojich schopností a možností, zapájať do vyučovania a plnohodnotne sa rozvíjať. Podporné opatrenia sa poskytujú všetkým žiakom na základe zhodnotenia ich opodstatnenosti.
Podporné opatrenia môžeme poskytnúť aj žiakovi, ktorý sa nevzdeláva podľa Individuálneho vzdelávacieho programu. O poskytnutie podporného opatrenia môže požiadať zákonný zástupca žiaka, plnoletý žiak, zástupca školského zariadenia alebo pedagogický/odborný zamestnanec školy.
Ak žiak absolvuje diagnostické vyšetrenie v poradenskom zariadení, podporné opatrenia sú mu poskytnuté len na základe správy z diagnostického vyšetrenia, ktorej súčasťou je Vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia.