Školský logopéd
Školský logopéd
Mgr. Hedviga Kubicsková – špeciálny pedagóg, logopéd
Kontakt: hedikubicsko@gmail.com
Konzultačné hodiny:
pondelok – piatok 8.00 – 13.00, prípadne dohodou
Čo je to vlastne logopédia?
Slovo logopédia vzniklo zložením dvoch gréckych slov: logos znamená slovo, paidea výchova. Cieľom logopédie je rozvíjanie správneho vývinu reči z hľadiska formu aj obsahu, predchádzanie vzniku porúch a chýb reči a odstraňovanie už vzniknutých porúch a chýb reči. Zhrňujúci názov pre všetky chyby a poruchy reči je pojem “narušená komunikačná schopnosť”. Tá je podľa odbornej literatúry definovaná nasledovne: Komunikačná schopnosť človeka je narušená vtedy, keď niektorá rovina jeho jazykových prejavov (príp. niekoľko jazykových rovín súčasne) pôsobí interferenčne vzhľadom na jeho komunikačný zámer. Zjednodušene povedané – ak cítime, že reč nášho komunikačného partnera (hovoriaceho tým istým jazykom ako my) sa v niečom líši od normy, odhliadnuc od jeho nárečia a sociálneho prostredia, z ktorého pochádza.
V dnešnej dobe sme si všimli, že čoraz častejšie prichádzajú detičky do prvého ročníka s nesprávnou výslovnosťou niektorých hlások. Nakoľko problematika narušenej komunikačnej schopnosti našich žiakov nám nie je ľahostajná, od školského roka 2014/15 pôsobím na našej škole ako školský logopéd. Pracujem s deťmi individuálne v učebni školského špeciálneho pedagóga formou hry.
Náplňou práce školského logopéda 1. Práca so žiakmi s narušenou komunikačnou schopnosťou /NKS/
2. Spolupráca s rodičmi žiakov s NKS
Kedy potrebuje Vaše dieťa logopéda? Tak ako sa dieťa vyvíja, rastie, rozvíja sa aj jeho reč, správna výslovnosť. Vo veku 4 rokov by malo dieťa rozprávať tak zrozumiteľne, aby mu rozumeli aj cudzí ľudia. Nemusí však všetky hlásky vyslovovať úplne správne. Keďže každé dieťa je považované za individualitu, aj reč sa vyvíja individuálne. Ak rodičia majú pocit, že reč svojej ratolesti sa nerozvíja správne, prípadne ak na to upozornia učitelia v materskej škole či detský lekár, odporúča sa poradiť sa s logopédom. Tri zásady, ktoré by mali rodičia rešpektovať a podľa možnosti dodržiavaťAk chceme s dieťaťom komunikovať tak, aby sa rozvinul jeho komunikačný potenciál, mali by sme mať na pamäti tieto tri zásady: 1. POZORUJ – pozorujte potreby, myšlienky, túžby dieťaťa a to, čo chce dieťa povedať |